Missie
De Pijler biedt kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan
leerlingen van 12 tot 18 jaar die belemmeringen ondervinden in hun leer- en
ontwikkelingsproces door orthopedagogisch en orthodidactisch handelen in een
veilig, respectvol en inspirerend leerklimaat d.m.v. gepersonaliseerde
onderwijstrajecten. Het doel is optimaal bij de mogelijkheden van de leerling
aan te sluiten en te zorgen voor passende en duurzame deelname aan (vervolg-)
onderwijs, arbeidsmarkt en samenleving .
Visie
De Pijler wil een school zijn waar leerlingen, ouders en
anderen zich veilig, welkom en thuis voelen. De basis is heldere communicatie
met ouders en leerlingen. Als gevolg daarvan worden afspraken gemaakt die
leiden tot realisatie van onderwijs (-ondersteunings-) arrangementen. Het
ontwikkelingsperspectief van de leerlingen is hierbij leidend. Continuïteit in
bedrijfsvoering leidt tot een stabiel leer- en leefklimaat.
Kernwaarden
Iedereen
op De Pijler is welkom en wordt veiligheid geboden.
De Pijler
werkt gericht aan de zelfstandigheid van de leerlingen, niet alleen op het terrein
van toekomstig werk, maar ook ten aanzien van de zelfredzaamheid in het
dagelijks leven. De leerling is eigenaar van zijn ontwikkelingstraject
(OPP/IOP). Leerlingen leren hun potentieel actief en zelfstandig te gebruiken.
De
leerlingen worden geprikkeld vanuit een contextrijke omgeving en inspirerende
en vernieuwende leersituaties verantwoording te nemen; door gepersonaliseerd en beroepsgericht onderwijs worden de
leerlingen voorbereid op een plaats in de maatschappij. De individuele
mogelijkheden, talenten en intrinsieke motivatie van een leerling zijn bepalend
voor de inrichting van het individuele onderwijs- en ondersteuningsarrangement.
Het ontwikkelperspectief is leidend.
Onderwijs
op de Pijler is aan voortdurende cyclische verbetering onderhevig.
De Pijler
werkt samen in de keten van onderwijs, zorg, dagbesteding en arbeid en creëert
kansen in de regio, in samenwerking met partners.
Medewerkers
hebben specifieke competenties en worden gestimuleerd zich blijvend te
ontwikkelen.
De
bedrijfsvoering en inrichting van de organisatie zorgen voor continuïteit.
De Pijler
investeert in het thema duurzaamheid, zowel fysiek in de school als in de
relatie.